lite semester sammanfattning......

Semester 15/8-22/8 2009. Hasslösa - Trier tur & retur

Lördag 15/8 gick upp vid 04-tiden för att starta vår resa mot Tyskland. Tog oss hela 75 mil denna dag + färjeresor, Helsingborg-Helsingör, Rödby-Puttgarden.

Stannade för natten på ett gasthaus söder om Hamburg som hade en standard sämre än Yras pensionat. Men då vi var hur trötta som helst så somnade vi som stockar efter en god köttgrillbricka och en öl. Hedvig som hade sovit nästan hela resan var dessvärre inte fullt så trött och höll sin mamma vaken under natten.

Söndag 16/8 Solan 55år startades med en god frukost på gasthauset och sedan for vi vidare.

Vi åkte via Hannover-kassel-Göttingen-Koblenz-Trier. Resan till Trier gick jättebra och Hedvig var en väldans duktig bilåkarbäbis/medresenär.

Väl framme i Trier hade vi turen att stöta på vårt hotell NHTrier på direkten. Hotellet visade sig hålla en hög standard trots den tråkiga betongfasaden. Dagen avslutades med trerättersbuffe´ på hotellet och sedan stöp vi i säng. Hedvig stensov och vaknade bara för lite mat.

Måndag 17/8 smarrig frukost på hotellet och sedan ut på stan. Vi tog bilen fram då det var närmare 28 grader under dagen och lite väl långt att gå mellan turistattraktionerna.

Vi såg på amfiteatern, var på en utsiktsplats, promenerade på stan, och såg Porta Nigra utanifrån.

Åt fish and chips till lunch och bekantade oss lite med staden i allmänheten.

Läste bok innan vi duschade inför kvällens buffe´.

Tisdag 18/8 denna dag bytte vi land och for till Luxemburg som endast ligger 4 mil från Trier. Vi fascinerades av stadens STORA byggnader och även storleken på staden över lag. Vi strosade runt, tog oss en öl i skuggan och sörplade i oss av den enormt vackra naturen, dalgångarna och stadsmiljön som flätades samman på ett enormt häftigt sätt.

Vi åkte mot Trier igen framåt eftermiddagen och stannade för att köpa lite vin påvägen hem.

Onsdag 19/8 efter frukost begav vi oss till centrum för att gå på museum som tillsammans med Porta Nigra var riktigt häftigt. Jag fick dessvärre svindel och vågade knappt gå ner för dom drygt 120 trappstegen av stora stenblock som var den enda vägen ner.. men mäktigt var det. Vi är och var dessvärre olöst trötta på Tyskarna som är sådana patrioter och vägrar skriva på engelska på tex. museet och andra turistaktiga saker. (återigen kan man förstå att dom varit med och startat ett världskrig).

Åkte sedan för att kolla in de många vindruvsplantagen i området och handlade lite mer vin att ta med hem. Dessvärre hittade vi inte en endaste vingård att besöka men vi var inte så ledsna för det då vi istället fick se massa fina byar och utsikt som hette duga.

Torsdag 20/8 denna dag åkte vi till en utkiksplats med ett monoment av jungfru Maria på toppen, utsikten var helt otrolig och vi såg hur långt som helst, vägen dit var väl inte lika rolig dessvärre 12% lutning var det och inga räcken eller något som skyddade för eventuella fall...

Sedan blev det en tur på stan med diverse shopping, var aningen svettigt dock då vi lyckats pricka in årets varmaste dag i Tyskland 35 grader varmt visade termometern som mest.. phew.. avslutade dagens aktiviteter med en båttur på Mosel som tog oss en timma och sedan blev det kalldusch och middag innan bokläsarstund i sängen.. myyysigt..

Fredag 21/8 påbörjades vår resa norrut igen. Vi åkte längst med Mosel hela vägen upp till Koblenz, byarna längs med floden var jättesöta och det drällde av vinplantage ÖVERALLT väldans vackert! Vi stannade till i Zell för lite bensträckning/kaffe/miljöinsupning där det oturligt nog började spöregna och vi sprang tillbaka till bilen efter ett tag. Väl i Koblenz bytte vi mysiga småvägar mot Autobahn och tog oss sakta uppåt mellan alla vägarbeten dom valt att starta var 5:e kilometer. När vi närmade oss Münster vid 20-tiden bestämde vi oss för att det var dags att stanna för natten. Fick tag på ett rum med dusch och toa inne i staden och sov gott där efter att ätit en grillplatte nr.2 på en av stadens få restauranger inom gångavstånd.

Lördag 22/8 HEDVIG 3 MÅNADER fick god frukost av frun som vi hyrde rummet av och åkte sedan vid 8-tiden vidare norrut. Styrde vår kosa mot Köln (där vi för övrigt numera vet att Autobahn går igenom centrum och även ett parkeringshus) och sedan vidare mot Hamburg - Lübeck - Puttgarden . Allt gick bra, stannade till vid "pråmen" och köpte lite Öl och sedan på färjan, vidare till Köpenhamn och över Öresundsbron (med nästan ingen diesel då vi var liiiite oroliga för bränslestopp vilket kunde blivet lite retligt  vid landsgränsen. Väl i Malmö (vi kom fram på ångorna) tankades det både i bil och även vi stoppade i oss lite mat.

Sedan blev det raka spåret hem. Väl hemma klockan 01:01 (103 mil körda denna dag, vi har världens snällaste bäbis som står ut med våra påhitt!!!!!) på natten packade vi ur bilen, och kom i säng runt 02:30.

Söndag 23/8 gick vi upp vid 08 för att hämta Yra, hon var en hemskans glad tjej när matte och husse kom men dessvärre har hon ont i örat.

Sedan har vi haft besök av både mamma och Rolle, som även barn/hundvaktade medans vi klippte gräs. Och sedan kom Hambo, Eda, Joakim, Wej, Mammathai och Moj. Så det har varit fullt hus. Ändå har vi lyckat s tvätta 5 maskiner tvätt och donat lite här hemma...

Men nu ska vi sova inför Hedvigs sjukhuskontroll i morgon.

Avslutningsvis har vi haft en TOPPENsemester!!!!!!!!!

Bilder kommer senare...

natten

#1 - - Solwevig:

Skönt att Ni är hemma och att allt gått bra!!!

Välkomna hem!!

Kram mamma solweig

#2 - - kix:

haha vi brukar alltid lyckas att åka på reserven när vi ska över den där jävla bron.. varför är det så?? puss

#3 - - Waihlit:

Vad trevligt att få läsa om er resa. Jag förstår att ni haft det bra, men jag är glad att ni är hemma igen och att allt gått bra.