liten redogörelse om semester

Vi startade vår resa mot göteborg torsdagen den 20 oktober efter att ha lämnat ifrån oss hund och barn. Väl framme i götet bjöds det på stekt ris med isterband och J & W, sedan åkte vi till flygplatsen. Vi var inte direkt ute i god tid så det blev till att ställa sig i kö till vår flight direkt, jag han inte ens med min "lugnanernervernainförflygresanöl" men som tur var hade jag och J delat på en till maten :) Flyget avgick i rätt tid och snart landade vi i Pisa, tog flygbussen till stan (som bara var några km från flygplatesen) och hittade vårt hostel omgående med hjälp av en vänlig kioskägare. Kröp ner i varsin utav våningsängarna och somnade ganska direkt. Klockan ringde på morgonen vi klädde och och lämnade detta mindre lyxiga hostel för en tur på Pisas gator, spanade in lutande tornet och satte oss sedan på ett cafe som bjöd på gratis Wi-Fi ihop med våra croisssant och cappuccino, så vi sökte och bokade boende vid nästa mål, Riomaggiore. Till tågstationen och köpte våra biljetter, ajajaj, tydligen tycker tågpersonalen i Italien att strejk är väldigt trevligt, och varför inte passa på att strejka just när vi ska ut och åka tåg... Jo så var det.. men iväg kom vi med vårt tänkta tåg, strulet började först vid vårt byte i la spezia, där tog det stopp, inga tåg förrän efter 17 den dagen.. det fick bli taxi sista biten.. Fram till Riomaggiore kom vi, och efter att ha gått i de branta backarna som var stadens huvudgata hittade vi vår reception och fick våra rum. In med väskorna och sedan tog vi oss ut för att starta vår vandring i cinque terre. Första streckan Riomaggiore-Manarola var som att promenera på en vanlig trottoar, dock med en vidunderlig utsikt, och det var en fröjd att se alla kärleks-hänglås som var fastlåsta i ALLT. Streckan Manarola-Corniglia hade det varit jrdskred över så det blev att ta en liten längre promenad, "den röda" vägen istället för den blå, JÖSSES vad trappor det var, men oj va härligt, och vilken natur. Men det var brant och lite läskigt på sina ställen dät räcke saknades och stupen störtade neråt.. Väl framme i Corniglia tog vi tåget tillbaka till Riomaggiore för att köpa oss lite kex, ost och vin att avnjuta på rummet innan middagen. Dag 2 i Cinque terra startades med frukost och sedan tågresa till Monterosso för att sedan vandra till Corniglia, denna vandring var lite tuffare rent konditionsmässigt än dagen innan men även här var det otoliga vyer och varmt och skänt i solen. Tåget från Corniglia till Manarola, promenerade återigen till Riomaggiore och stannade för en kaffe på en vineria vid havet. Kvällen avslutades med god middag, grillad fisk och gott vin, mums. Somade gott efter dagens strapats. Efter frukost på söndagen tog vi oss till Monterosso och sedan vidare med tåg till Genua, flanerade där några timmar för att sedan ta oss till slutdestination Bergamo. Väl framme började vi leta boende och fick tag på ett riktigt fint hostel, tog oss ut på stan för att hitta någonstans att äta, inte så lätt som det kan låta i Italien, efter mycket letande och en jalvtimmas köande fick vi ett bord och åt en middag med så mycket mat att vi knappt tog oss från restaurangen efteråt. Måndag den 24 okt, Skithögens födelsedag, startades med frukost, lite turistande i Bergamos gamla stad och sedan buss till flygplatsen för att bege oss hem. Trötta i kroppen, med en ganska rejäl träningverk i vaderna landade vi i sverige vid 15 tiden Nöjda med en supermysig resa....
#1 - - Svärnor:

Vad trevligt med en reseberättelse - tack!

I kväll när jag såg nyheterna blev jag glad att det inte var idag ni startade er resa. Ligurien har drabbats av naturens nycker, om det var av regn eller ras vet jag inte för jag hörde inte allt.